ایمیل : info@hotelaramsar.ir
شماره تماس : 09356133876

بل بوی کیست و چه وظایفی دارد؟

دسته بندی مقالات
برچسب ها

یکی ازمهمترین شغل ها یا وظایف در امر خدمات رسانی در هتل ها بل بوی یا بل من یا راهنمای میهمان می باشد . راهنمای میهمان معمولا فردی چابک ، هوشیار و همیشه درحال مانیتورینگ کردن مجموعه و پیش بینی نیاز های میهمان از لحظه ورود به هتل تازمان خروج از هتل می باشد . این شخص فردی قابل اعتماد و امین است .معمولا تعداد نفرات شاغل در این بخش بسته به بزرگی و یا تعداد رفت و آمد های میهمانان در هر شیفت کاری می باشد

 

شرح وظایف چمدان بر

چمدان بر یکی از مسئولیت های مهم و کلیدی در شغل هتلداری می باشد که هرچند در ابتدا و در باور ما و سایر مدیران و دانشجویان یا فعالان حرفه هتلداری  کاری ساده ، پیش پا افتاده ویا ابتدائی به نظر می رسد اما مسئولیتی بزرگ  است .

درابتدا مناسب می دانم شرح مختصری در خصوص وظایف متصدی این شغل ارائه نمایم . معمولا  پس از شنیدن اسم شغل bell Boy ، Bell Man ویا چمدان بر تصویر  نوجوانی  لاغر اندام با کتی قرمز رنگ که مسئولیت بردن چمدان ها را بر عهده دارد در ذهن ما نقش میبندد.

راهنمای میهمان معمولا فردی است چابک که همواره درحال رصد کردن فضاهای عمومی هتل به خصوص ورودی های اصلی و لابی هتل می باشد. معمولا در بدو پیاده شدن از اتومبیل ، تاکسی و یا سرویس حمل میهمان به هتل اولین برخورد از سوی راهنمای میهمان خواهد بود  وظیفه عرض خیر مقدم ابتدائی ، حمل چمدان و اثاثیه میهمان و راهنمایی او تا محل میز پذیرش بر عهده او می باشد .

وظیفه ثانویه چمدان بر راهنمایی میهمانان به اتاق تعیین شده براساس نوع رزرو از سوی مسئولین پذیرش هتل می باشد .

چمدان بر علاوه بر راهنمایی میهمان کنترل و معرفی اتاق و تحویل مینی بار ( اقلام خوراکی داخل یخچال جهت سهولت دسترسی میهمان به امکانات خوراکی ) وظیفه کنترل آخر و نامحسوس سیستم های گرمایشی و خنک کنندگی ، سیستم صوتی و تصویری موجود نسبت به امکانات و درجه هتل می باشد .

یکی دیگر از وظایف او آگاهی کامل از امکانات هتل  و همچنین راهنمایی میهمان به دسترسی سریع به خدمات نزدیک به هتل می باشد . اعم از آشنایی به موقعیت قرارگیری واحد های داخل هتل مثال : سالن ارائه خدمات صبحانه ، ناهار و شام ، سالن امکانات تفریحی و ورزشی و . . .  و همچنین امکانات نزدیک به هتل اعم از تاکسی سرویس ، سوپرماکت نزدیک به هتل ، داروخانه ، مراکز تجاری و تفریحی ، خیابان های اصلی و میادین

از دیگر وظایف این شغل میتوان به تحویل گرفتن اتاق و اثاثیه میهمان در روز خروج از هتل اشاره کرد .برخی از میهمانان در روز خروج خود از هتل با توجه به زمان بلیط وسیله سفر در بازگشت تمایل دارند تا وسایل خود را در بخش امانت هتل نگهداری نمایند . دسته بندی ، چسباندن تگ مشخصات میهمان و تفکیک وسایل میهمان تا زمان تمایل به ترک هتل از وظایف ایشان می باشد .

از مواد دیگر میتوان به رساندن پیام های اختصاصی میهمان ، از قبیل پاکت پستی و بسته ها به اتاق نام برد .

با توجه به سختی وظایف راهنمای میهمان آموزش صحیح حمل وسایل سنگین ، رعایت نکات ایمنی جهت عدم آسیب دیدگی و فشار به ستون فقرات ، زانو و همچنین انتخاب کفش مناسب ، لباس مناسب و متناسب با شرایط آب و هوایی از اهمیتی زیادی برخوردار می باشد .

ضمنا آموزش نحوه صحیح بسته بندی ، حمل اثاثیه  جهت جلوگیری از آسیب به وسایل میهمانان بسیار مهم است .